Salgs og bruksvilkår for Arendalsevent AS

Salgsbetingelsene til Arendalsevent AS er regulert av de nedenstående standard salgsbetingelser. Salgsbetingelsene er basert på standardvilkår utarbeidet av Forbrukertilsynet, men tilpasset Arendalsevent AS sine tjenester. Vilkårene gjelder for både privatpersoner og bedrifter som kunder, men Arendalsevent AS retter primært sine tjenester mot bedriftskunder.

1) Avtalen

Avtalen består av disse salgsbetingelsene, opplysningene gitt i bestillingsløsningen (nettportalen) og eventuelle særskilt avtalte vilkår mellom partene. Ved eventuell motstrid mellom opplysningene, går særskilt avtalte vilkår foran, så fremt de ikke strider mot ufravikelig lovgivning. Avtalen vil ellers utfylles av relevante lovbestemmelser som gjelder for denne type leieavtale.

2) Partene

Selger (utleier) er Arendalsevent AS, Judehavskleiva 20, 4870 Fevik, e-post: [email protected], telefon: 994 90 812, organisasjonsnummer: 930 280 701. I det følgende betegnes Arendalsevent AS som selger eller selgeren.

Kjøper (leietaker) er den person, bedrift eller organisasjon som foretar bestillingen av leieobjektet, og betegnes i det følgende som kjøper (eller leietaker).

Arendalsevent AS tilbyr utleie av bolig og tilbehør i forbindelse med Arendalsuka, inkludert sengetøy, håndklær og annet nødvendig utstyr til oppholdet.

3) Pris

Den oppgitte prisen for leieperioden er den totale prisen kjøper skal betale. Prisen inkluderer alle avgifter og eventuelle tilleggskostnader. Dette innebærer at prisen blant annet inkluderer sluttvask (utvask) av boligen etter endt leie og ett sett sengetøy og håndklær per gjest. Kjøper skal ikke belastes for eventuelle kostnader som selger ikke har informert om før bestillingen.

4) Avtaleinngåelse

Avtalen er bindende for begge parter når kjøperen har sendt inn en bestilling og denne er bekreftet av selgeren. Avtalen er likevel ikke bindende dersom det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren i bestillingsløsningen eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.

Kjøper aksepterer disse vilkårene ved å gjennomføre bestillingen og betale eventuelle tilsendte fakturaer. Dersom kjøperen er uenig i noen av vilkårene, må dette tas opp skriftlig med selger før bestilling eller betaling fullføres.

5) Betaling

Selgeren kan kreve betaling for leieavtalen fra det tidspunkt bestillingen er gjort og bekreftet. Dersom kjøperen benytter Vipps Checkout (med Vipps-betaling eller kort), blir beløpet trukket ved bestillingstidspunktet. Ved betaling med faktura vil faktura bli utstedt til kjøper ved bestilling, med betalingsfrist 14 dager fra fakturadato (likevel slik at leiebeløpet skal være innbetalt før oppstart av leieperioden). Dersom det ved bestilling er kortere enn 14 dager til ankomst/innsjekk, kan selger fastsette en kortere betalingsfrist etter avtale, slik at betaling skjer før overtakelse av boligen.

Kjøpere under 18 år kan ikke inngå denne leieavtalen uten samtykke fra foresatte, og kan under ingen omstendighet betale med en faktura som forfaller etter overtakelse.

6) Levering (overtakelse av boligen)

Levering anses som gjennomført når kjøperen (leietakeren) eller dennes representant har overtatt boligen, for eksempel ved å få utlevert nøkkel eller tilgangskode ved leieperiodens start. Dersom ikke et spesifikt overtakelsestidspunkt fremgår av bestillingsløsningen, skal selgeren sørge for at boligen er tilgjengelig for kjøper ved avtalt startdato for leieperioden uten unødig opphold, og senest ved leieperiodens begynnelse. Boligen stilles til kjøpers disposisjon med mindre annet er særskilt avtalt mellom partene.

Normalt løper leieperioden for Arendalsuka fra søndag (innsjekk) til fredag (utsjekk) den aktuelle uken Arendalsuka pågår, med mindre annet er avtalt. Kjøper plikter å forlate boligen ved leieperiodens slutt i henhold til avtalt utsjekktidspunkt.

Dersom leietaker oppdager mangler, skader eller avvik ved boligen under oppholdet, skal dette meldes til Arendalsevent snarest mulig. Eventuelle klager eller reklamasjoner bør fremsettes skriftlig (f.eks. per e-post) innen utløpet av dagen etter ankomst, slik at Arendalsevent kan utbedre problemet. På denne måten kan begge parter sikre et best mulig opphold og avverge misforståelser ved avreise.

7) Risiko og ansvar for boligen under leieperioden

Etter at boligen er overtatt av kjøper, påhviler ansvaret for boligen kjøperen. Kjøper forplikter seg til å behandle boligen, inventaret og eventuelt medfølgende utstyr med aktsomhet og respekt gjennom hele leieperioden. Boligen disponeres til vanlig av en privat eier, og kjøper (leietaker) skal behandle boligen som om det var sitt eget hjem. Boligen skal ved avreise leveres tilbake i vesentlig samme stand som den ble overtatt, normal bruk og slitasje unntatt.

Kun det antall personer som er avtalt på forhånd har lov til å overnatte i boligen. Kjøper har ikke rett til å fremleie eller låne ut boligen videre til andre uten skriftlig samtykke fra selger. Kjøper forplikter seg også til å følge eventuelle spesifikke regler for boligen oppgitt av selger (utleier) eller boligeier – for eksempel husordensregler om ro og orden, hensyn til naboer, regler om parkering, bruk av utstyr m.m. Boligen må ikke brukes til ulovlige formål, og leietaker og gjester skal opptre hensynsfullt og unngå sjenerende atferd som kan plage naboer. Det er ikke tillatt å arrangere fester eller på annen måte misbruke boligen utover normal bruk som overnattingssted.

Sluttvask er inkludert i prisen, men kjøper/leietaker har ansvar for å utføre visse grunnleggende oppgaver før avreise slik at boligen forlates i ryddig stand. Før boligen forlates ved leieperiodens slutt skal kjøper sørge for følgende:

  • Rydding: Boligen skal ryddes og etterlates generelt ordentlig. Personlige eiendeler fjernes, og møbler settes tilbake på plass dersom de har vært flyttet.
  • Avfall: Alt husholdningsavfall skal samles og kastes i passende søppeldunker/avfallsbeholdere utendørs. Det skal ikke ligge igjen søppel inne i boligen.
  • Sengetøy og håndklær: Brukte håndklær legges på baderommet, og brukte sengetøy tas av sengene og legges pent sammen på hver seng. (Rene sett som ikke er brukt kan bli liggende på sin plass.)
  • Oppvask: Alt benyttet servise og bestikk skal samles og settes i oppvaskmaskinen. Oppvaskmaskinen skal startes før avreise slik at oppvasken blir tatt.
  • Kaffetrakter/kaffemaskin: Dersom kaffetrakter eller kaffemaskin er brukt, tøm kannen for kaffe/væske, kast brukte filtre/pods, og skyll ut for å unngå matrester eller grut.
  • Elektrisitet og sikkerhet: Slå av alle lys, ovner og elektriske apparater. Trekk ut stikkontakter der det er mulig, for å redusere brannrisiko. Sørg for at alle dører og vinduer er lukket og låst når boligen forlates.

Dersom kjøper unnlater å gjennomføre de grunnleggende avreiseoppgavene ovenfor eller for øvrig grovt neglisjerer boligen ved avreise, kan dette medføre at selger pålegger ekstra kostnader for merarbeid. Under leieoppholdet gjelder alminnelige ordensregler, og det er absolutt forbudt å røyke innendørs. Ved brudd på røykeforbudet vil kjøper bli ilagt et gebyr på NOK 3 000, som dekker ekstra rengjøring og lufting som må utføres. For andre brudd på plikter under opphold eller avreise (for eksempel hvis kjøper ikke tar ut søppel, etterlater boligen i unormalt rotete/urent tilstand, eller ikke følger avreiserutinene), forbeholder Arendalsevent AS seg retten til å fakturere kjøper for det merarbeidet dette medfører. Satsen for slikt ekstraarbeid er NOK 750 per time (eks. mva) for rengjøringspersonale eller annet personell som må utbedre forholdene. Selger vil dokumentere eventuelle brudd og ekstra arbeid (f.eks. med bilder) før gebyrer ilegges. Slike gebyrer forfaller til betaling innen 14 dager fra fakturadato.

Kjøper er videre ansvarlig for skade som oppstår på boligen eller inventaret i leieperioden som følge av uforsvarlig oppførsel eller brudd på avtalen fra kjøper eller dennes gjester. Skulle kjøper ved grov uaktsomhet påføre selger eller boligeier økonomiske tap eller skader, kan kjøper bli holdt erstatningsansvarlig for dette. (Se også punkt 11 og 14 nedenfor om konsekvenser ved vesentlige kontraktsbrudd.)

8) Angrerett og avbestilling

Kjøper har ikke angrerett etter angrerettlovens bestemmelser på denne avtalen, da leie av bolig for et bestemt arrangement og tidsrom er unntatt angrerett (jf. angrerettloven §22 bokstav m). Dette betyr at kjøpet/booking av boligen normalt er bindende for kjøper uten ordinær rett til å gå fra avtalen.

Likevel tilbyr Arendalsevent AS en utvidet avbestillingsrett for kunden: Det er gratis avbestilling frem til 1. juni det året leieforholdet skal finne sted. Ved avbestilling innen 1. juni vil et allerede innbetalt beløp bli refundert i sin helhet til kjøper.

Etter 1. juni er reservasjonen bindende, og ved avbestilling etter denne datoen vil ikke leiebeløpet bli refundert. Kjøper har da ansvar for full betaling av leien, og eventuelle innbetalte beløp vil gå til dekning av leieforholdet uten tilbakebetaling. Det gis ingen hel eller delvis refusjon for avbestillinger gjort etter fristen, uavhengig av årsak til avbestillingen (med unntak av dokumenterte tilfeller av force majeure – se nedenfor).

Dersom Arendalsuka-arrangementet avlyses i sin helhet (offisielt avlysning av arrangementet), kan kjøper når som helst kansellere leieavtalen kostnadsfritt. I så fall vil hele det innbetalte beløpet for leien bli refundert til kjøper. Tilsvarende forbeholder selger (Arendalsevent AS) seg retten til å heve/kansellere avtalen dersom Arendalsuka offisielt avlyses, med tilbakebetaling til kjøper. Ingen av partene kan kreve ytterligere kompensasjon av hverandre som følge av en slik avlysning utover refundering av selve leiebeløpet.

9) Forsinkelse eller manglende levering – kjøperens rettigheter

Dersom selgeren ikke leverer boligen som avtalt (for eksempel at boligen ikke er tilgjengelig for overtakelse til avtalt tid), og dette ikke skyldes kjøper eller forhold på kjøpers side, kan kjøper gjøre gjeldende følgende misligholdsbeføyelser overfor selger:

  • Oppfyllelse: Kjøper kan fastholde avtalen og kreve at selger oppfyller avtalen. Dette innebærer at kjøper kan kreve å få boligen stilt til disposisjon snarest mulig. Skulle den opprinnelige boligen ikke være tilgjengelig, plikter selger å gjøre sitt beste for å skaffe en alternativ, tilsvarende bolig til kjøper så raskt som mulig.
  • Heving: Dersom selger ikke leverer boligen innen en rimelig tilleggsfrist gitt av kjøper, kan kjøper heve avtalen (annullere bestillingen). Kjøper kan også heve umiddelbart dersom selger nekter å levere boligen, eller det er klart at levering til avtalt tid ikke vil skje og det var avgjørende for avtalen. Ved heving på grunn av manglende levering har kjøper krav på å få refundert alle innbetalte beløp.
  • Erstatning: Kjøper kan kreve erstatning for dokumenterte merkostnader som påløper som følge av forsinkelsen eller den manglende leveringen – for eksempel utlegg til alternativ overnatting dersom selger ikke leverer boligen som avtalt. Dette gjelder likevel ikke dersom selger godtgjør at forsinkelsen eller feilen skyldes en hindring utenfor selgers kontroll som ikke med rimelighet kunne forutses, unngås eller overvinnes (typiske force majeure-tilfeller, som naturkatastrofer, brann o.l.).

Selger plikter uansett å informere kjøper så raskt som mulig ved forsinkelse eller hindring, og kjøpe skal ikke belastes for kostnader ved forsinkelsen. Kjøper bør av bevishensyn fremme eventuelle krav mot selger skriftlig (f.eks. via e-post).

10) Mangel ved boligen – kjøperens rettigheter ved avvik

Hvis det foreligger en mangel ved boligen eller leieforholdet – for eksempel at boligen eller utstyret ikke samsvarer med det som er avtalt, eller at det oppstår tekniske problemer under oppholdet – må kjøper innen rimelig tid etter at mangelen ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget, gi selger melding om forholdet. For å sikre rask utbedring og unngå misforståelser, oppfordres kjøper til å melde fra om eventuelle mangler, skader eller avvik så snart som mulig, ideelt skriftlig (f.eks. per e-post eller SMS). Ved ankomst bør boligen inspiseres, og eventuelle klager bør fremsettes innen utløpet av dagen etter ankomst for at selger skal kunne rette opp i problemet. Unnlater kjøper å reklamere innen rimelig tid, kan retten til å gjøre mangelen gjeldende gå tapt.

Ved mangel eller avvik som ikke skyldes kjøper eller forhold på kjøpers side, har kjøper følgende rettigheter:

  • Rettelse/utbedring: Kjøper kan kreve at selger retter mangelen dersom dette er mulig. Selger skal innen rimelig tid utbedre feilen eller mangelen, for eksempel ved å reparere defekter, skaffe manglende utstyr, sende rengjøringspersonale hvis noe ikke var tilstrekkelig rent, eller på annen måte sørge for at boligen fungerer i henhold til avtalen. Selger kan alternativt tilby kjøper en annen tilsvarende bolig dersom det er praktisk og kan avhjelpe mangelen.
  • Prisavslag: Dersom mangelen ikke lar seg utbedre innen rimelig tid, eller boligen ikke fullt ut tilsvarer det som ble avtalt, kan kjøper kreve et passende prisavslag. Prisavslaget skal tilsvare forholdet mellom leieverdien av boligen i mangelfull stand og slik den skulle vært i kontraktsmessig stand. Et prisavslag kan for eksempel være aktuelt dersom kjøper må tåle redusert standard eller nytte av boligen under oppholdet på grunn av mangelen.
  • Heving: Hvis mangelen er vesentlig og selger ikke innen rimelig tid har klart å rette opp forholdet eller tilby en akseptabel alternativ løsning, kan kjøper heve leieavtalen for resterende leieperiode. Ved heving grunnet vesentlig mangel har kjøper krav på tilbakebetaling av leiebeløp som tilsvarer den gjenstående leieperioden/oppholdet som ikke benyttes.
  • Erstatning: Kjøper kan kreve erstatning for dokumenterte ekstrautgifter som følge av mangelen, for eksempel utlegg til hotell eller annet dersom boligen ikke kunne benyttes som forutsatt. Dette forutsetter at mangelen eller skaden ligger innenfor selgers ansvar. Selger er likevel ikke ansvarlig for tap som skyldes hindringer utenfor selgers kontroll som ikke med rimelighet kunne forutsees eller forhindres (jf. mulig force majeure-hendelse, se punkt 9 og 14).

Kjøper og selger skal samarbeide om å begrense skadevirkningene av en eventuell mangel. Kjøper plikter å gi selger rimelig mulighet til å rette opp i eventuelle mangler før andre tiltak iverksettes.

11) Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold

Dersom kjøperen ikke betaler eller ellers unnlater å oppfylle sine plikter etter avtalen eller loven, og dette ikke skyldes forhold på selgerens side, kan selgeren gjøre gjeldende ulike beføyelser etter alminnelige kontraktsrettslige prinsipper:

  • Oppfyllelse: Selger kan fastholde kjøpet/leieavtalen og kreve at kjøperen betaler leiesummen i sin helhet i samsvar med avtalen. Hvis leiebeløpet ikke er betalt og forfalt før overtakelse, kan selger nekte å overlevere boligen til kjøper inntil betaling er mottatt (holde boligen tilbake).
  • Heving: Ved vesentlig mislighold fra kjøperens side – for eksempel betydelig forsinket betaling, eller alvorlige brudd på ordensregler og plikter i leieperioden – kan selger heve avtalen. Heving fra selgers side innebærer at leieavtalen avsluttes før tiden. I tilfelle av heving grunnet kjøpers mislighold har selger rett til å beholde betaling som allerede er mottatt, og/eller kreve betaling av resterende leie for hele avtaleperioden, så fremt dette er rimelig for å dekke selgers tap. Kjøper må da umiddelbart flytte ut av boligen dersom oppholdet allerede har startet.
  • Erstatning og kostnader: Selger kan kreve erstatning for tap han lider som følge av kjøperens mislighold. Dette kan omfatte kostnader ved ekstra rengjøring, reparasjoner etter skader som kjøper har forårsaket, eller tap ved at boligen står tom fordi kjøper uteblir uten å betale. Kjøper kan også bli holdt ansvarlig for direkte utlegg som påføres selger eller boligeier på grunn av kontraktsbruddet.
  • Renter og inkassogebyr: Dersom kjøperen ikke betaler leiebeløpet i henhold til avtalen, har selger rett til å kreve forsinkelsesrente av det forfalne beløp, i samsvar med satsen i forsinkelsesrenteloven. Selgeren kan, etter å ha gitt forhåndsvarsel, sende et ubetalt krav til inkasso. Kjøper vil da kunne bli holdt ansvarlig for lovbestemte purre- og inkassogebyrer i henhold til inkassolovgivningen.

Selger vil dokumentere sitt eventuelle tap eller utgifter som kreves erstattet av kjøper. Tvist om eventuelle krav som følge av mislighold løses etter reglene i punkt 14 nedenfor.

12) Garanti

Ved leie av bolig ytes det i utgangspunktet ingen garanti fra selgerens side utover det som følger av avtalen og lovgivningen. Skulle selger (eller en tredjepart) tilby en særskilt garanti for deler av tjenesten, gir dette kjøperen rettigheter i tillegg til de rettighetene kjøper allerede har etter ufravikelig lovgivning. En slik garanti vil ikke innskrenke kjøpers rett til å reklamere og kreve oppfyllelse, prisavslag eller heving etter de øvrige bestemmelsene i denne avtalen.

13) Personopplysninger

Selger (Arendalsevent AS) er behandlingsansvarlig for personopplysninger som samles inn i forbindelse med bestillingen. Med mindre kjøperen samtykker til noe annet, vil selgeren kun innhente og lagre personopplysninger som er nødvendige for å gjennomføre avtalen. Dette inkluderer typisk navn, kontaktinformasjon og opplysninger om bestillingen. Formålet er å administrere leieforholdet, inkludert formidling av kontakt mellom leietaker og boligens eier, betaling og oppfølging av praktiske forhold ved leie.

Kjøperens personopplysninger vil kun bli utlevert til tredjeparter dersom det er nødvendig for å oppfylle avtalen – for eksempel å oppgi navn på leietaker til boligeier, eller utlevere relevante opplysninger til betalingspartner (f.eks. Vipps) for å gjennomføre betalingen – eller dersom utlevering er lovpålagt med hjemmel i lov. Arendalsevent AS behandler personopplysninger i tråd med personopplysningsloven og gjeldende personvernregler. Kjøper har rett til innsyn i, korrigering av og sletting av sine personopplysninger som lagres hos selger, i henhold til personvernregelverket. Henvendelser om personvern kan rettes til selgerens e-postadresse.

14) Konfliktløsning

Klager eller reklamasjoner fra kjøper skal rettes til selger innen rimelig tid. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister som måtte oppstå ved leieavtalen i minnelighet gjennom dialog.

Dersom partene ikke lykkes med å komme til enighet, kan kjøperen – dersom han/hun er forbruker (privatperson) – ta kontakt med Forbrukerrådet for mekling. Forbrukerrådet kan nås på telefon 23 400 500 og via deres nettsider www.forbrukerradet.no. Forbrukerrådet kan bistå med mekling i tvister mellom forbrukere og næringsdrivende.

Hvis en tvist fortsatt ikke blir løst etter slik mekling, eller dersom kjøper er en bedrift (næringsdrivende kunde) som ikke omfattes av Forbrukerrådets ordning, kan saken bringes inn for de ordinære domstolene. Partene vedtar Agder tingrett (Arendal) som verneting for rettslig behandling av tvisten, med mindre annet følger av ufravikelig lovgivning. Dette innebærer at eventuelle søksmål som måtte oppstå, skal behandles av den kompetente domstolen i Arendalsevent AS sitt hjemting, med mindre forbrukervernlovgivning eller annen preseptorisk lov gir kjøper rett til å få saken behandlet et annet sted.

Denne personvernerklæringen ble sist oppdatert 24 .april 2025

Scroll to Top